Dagbog fra England 2009

Deltagere:

Gary, Sule, Tøffe, Fimse, Lillelyn og Defjog

Indledning:

Efter ca. 2 års opsparing, havde Dongklubben endelig råd til en endnu tur til det forjættet fodboldsland England. Vi havde ikke mulighed for at rejse i påsken igen ligesom sidste tur, så vi kiggede et par måneder frem i kampprogrammet og så, at der var mange kampe i første uge af marts og at Stoke spillede på hjemmebane der, da det var et must at vi skulle ind og se dem. Planen var også at vi skulle ind og se Manchester City på hjemmebane, da denne mulighed glippede sidste gang vi var på besøg i Manchester, men der må ligge en forbandelse over Dongklubben og City, da City kampen også denne gang blev rykket, så vi ikke havde mulighed for at komme ind og se dem. Efter mange kampflytninger begyndte der endelig at komme styr på hvilke kampe vi skulle ind og se og det endte med vi skulle se Oldham - Leeds, Leicester - Stockport og Stoke - Bolton ikke de største kampe, men stadigvæk kampe… Leicester kampen blev valgt, da Tøffe gennem sin kæreste har familie i Leicester, nemlig Kelvin som drikker ligeså meget som Dongklubben og er den største Leicester fan, så vi aftalte at tage en overnatning i Leicester, så han kunne vise os de bedste pubber i byen. Tøffe stod igen for at skaffe billetter til de forskellige kampe, som lykkes lige så flot som sidste gang, og Gary stod for fly, hotel og transport i England. Vi havde dog et mindre problem med hotellerne, da Dongklubben bestod af 5 medlemmer på daværende tidspunkt, så det betyd at vi jo var et ulige antal til hotelværelserne, men ex-medlem Defjog kom os til undsætning, da han også meget gerne ville med til Manchester igen, så det løste det problem. Det næste problem, var hvilken periode vi skulle rejse i, nogen ville rejse så mange dage som muligt og andre ville rejse så kort tid som muligt. Efter lidt snak frem og tilbage blev der foreslået et kompromis der gik ud på, at vi rejste i hold til England, hvilket betyd at Hold 1 (Sule, Fimse, Lillelyn og Defjog) rejste søndag d. 1/3 09 kl. 8.30 og Hold 2 (Tøffe og Gary) rejste mandag d. 2/3 09 kl. 8.30. Hjemrejsen blev torsdag d. 5/3 09 kl. 10.15 for hold 1 (nu Tøffe og Fimse) og resten fredag d. 6/3 09 kl. 19.15. Det var en rejseplan alle kunne ”leve” med og sådanne blev det. Nu var det kun at vente på at det blev marts, så vi kunne komme af sted.

1. dag - Afrejse fra Danmark (Sule, Fimse, Lillelyn og Defjog.)

Endelig marts og første hold var parat til at tage af sted til Manchester. Sule var i hvert fald vågen kl. 05.10, da han sendte en SMS til Tøffe og Gary som lå og sov, de skulle jo først rejse dagen efter, men det betyd ikke det store fordi Gary til en ”afveksling” ikke havde sin mobil tændt. Folk mødtes i lufthavnen kl. 7.00 spændte på hvad turen ville bringe. Flyet skulle flyve kl. 8.30, men det holdt ikke folk tilbage, da der i hvert fald røg 3 pilsnere ned pr. person inden afgang. I festligt humør ankom folk i Manchester omkring kl. 9.30 lokal tid og det faste væddemål om den der får sin kuffert sidst skal give den første omgang blev ”vundet” af Fimse. Derefter gik turen imod downtown Manchester, hvor den første pub skulle findes og der skulle tjekkes ind på hotellet for de næste 2 dage. Hvad de dog ikke vidste, var at Gary havde bestilt økonomi hotelværelser til dem, da det var det eneste der var ledigt da han bestilte og på det tidspunkt ikke vidste hvad det betyd. Han opdagede dog senere, at det betyd at der ikke var nogen vinduer på de 2 værelser dvs. ikke nogen frisk luft om morgen og ingen sollys, så det var en lille overraskelse til hold 1. Til alt held gik dette dog ikke i opfyldelse, da hotellet først gav dem 4 enkelte værelser og efterfølgende ændret dem til 2 normale dobbelt værelser, så alle var glade. Da dette var overstået gik turen ud til City Of Manchester Stadium, hvor der skulle købes souvenir (første gang ud af mange) i stor stil fra Sule derefter var Dongklubben en tur forbi Old Trafford, men der kostede det en bondegård, så der blev ikke købt det store. Der blev dog tid til en pint eller to på The Trafford inden turen gik imod The Gray Horse, hvor der også lige skulle smages på et par pint. Så var tiden kommet til at se Liga Cup finalen, som blev set på The Britannia. United vandt efter forlænget spilletid og straffespark, så Defjog, som er Tottenham fan, var ikke i sit bedste humør, men hvad pokker bare United vandt. Efter kampen tog folk tilbage til The Gray Horse, som nu var fyldt med United fans der skulle fejrer sejren og pokalen. Hvad dongklubben ikke vidste, men fandt ud af i løbet aften, var at de igen var rendt ind i en flok hooligans, men da det var United der havde vundet var de helt fredelige. Det kom dog til interne problemer i hooligangruppen, da den ene lånt Defjog’s Tottenham trøje, som han selvfølgelig havde valgt at have på hele aften, det faldt ikke i god jord hos lederen, som træk ham der havde prøvet trøjen med ud og talte et alvorsord med ham i ca. 15 min. Det blev heldigvis ved det og derefter gav Dongklubben sig imod Burger King og hotellet. Dagen sluttede med at Sule kastede op på toilettet og Defjog efter følgende faldt på toilettet (Sule og Defjog sov på samme værelse.)

2. dag – Afrejse fra Danmark igen (Tøffe og Gary) og Oldham - Leeds kampen.

Så kom endelig afrejsedagen for hold 2, som havde siddet derhjemme og været godt misundelige på dem der allerede var i England. Flyet afgik samme tid nemlig kl. 8.30. Fik vores obligatoriske øl i lufthaven og ombord i flyet og ankom omkring kl. 9.30 i Manchester, hvor Tøffe tabte kuffert væddemålet. Derefter gik turen med toget til Manchester og vores hotel for en enkelt nat. Vi fandt hotellet uden de store problemer og fik tjekket ind. Derefter gik vi ud for at få noget af spise på Burger King og for at finde resten af Dongklubben. Da vi sad og spiste på Burger King kunne vi se de andre kom gående udenfor og på vej ned til The Gray Horse, hvor vi havde aftalt at mødes, men vi havde gættet på de andre ville komme først, så vi gemte os for dem. Da vi var færdige med at spise gik vi ned for at mødes med de andre troede vi, men da vi ankom havde de lige åbnet og vi var de første derinde, da døren havde været låst for de andre. De andre kom dog et kvarter efter og Dongklubben var endelig samlede. Vi fik derefter den dårlige nyhed, at Pat vores yndlingsbartender gik på pension d. 18/3 2009 og hun kun ville være på arbejde mandag og tirsdag mens vi var der dvs. vi kun havde mandagen til at møde hende, da vi var i Leicester om tirsdagen. Efter denne dårlige nyhed og et par pint gik vi ned til vores kanal pub ”Rain Bar” og fik en pint og derefter på Cantona’s gamle ynglings pub og fik en pint og sluttede af på ”The Tempel” som er et gammelt underjordisk toilet, der er lavet om til en pub. Så var det blevet tid til noget mad som vi fandt på Allan's fried chicken (skulle få meget kylling på denne tur) og retur til hotellet bagefter. Så var det blevet tid til at komme ud og se turens første fodboldkamp Oldham – Leeds, så vi gik ned på Piccadilly togstation for at købe billetter til toget, men fik at vide, at vi skulle ned på Victoria togstation i stedet for, så det gav en lille ekstra gåtur, måske meget godt med lidt motion. Da vi ankom til Oldham efter ca. 15 min. togrejse tog vi en taxa til stadionet og fik vores billetter og købte vores souvenirs. Da vi stadigvæk havde øl i overskud fra togturen fandt vi et sted, hvor vi kunne drikke dem og så på folk der ankom til kampen. På vej til stadionet bagefter var vi ved at blive rendt over ende af en politihest der lige pludselig kom ud af mørket. Efter dette chok fandt vi vores pladser og gik på jagt efter et sted vi kunne købe øl, da der stadigvæk var et stykke tid til kick-off. Fandt stedet under tribunen, hvor der var dejligt varmt. Der mødte vi en flok englændere vi kom godt i snak med og som ikke kunne forstå hvad vi lavede til denne her kamp, da det var en lorte kamp i deres øjne (gode hjemmesupporter). Vi tilbyd dem at smage vores gammel dansk som vi havde med ind, men det faldt ikke lige i deres smag dog kunne de godt lide at få deres venner til at smage det. Inden vi gik op på vores pladser gav de os det tip, at vi kunne bestille vores øl i halvlegen og vi på den måde ikke skulle vente i kø på det. Selve kampen var ikke noget at råbe hurra over. Ankergreen var dog med for Leeds og Oldham spillede i lyserødt fordi de samlede ind til et eller andet. Selve kampen endte 1-1. Efter kampen var der lidt uenighed over hvordan vi skulle komme tilbage til Manchester og det endte med at Sule, Fimse og Defjog tog en taxa og resten tog toget, da vi jo havde betalt for det. Det skulle dog ikke være så nemt at komme tilbage med toget fandt vi ud af, da der var ca. 35 min. til det kom, men vi kunne taget et der kørte i denne anden retning og skifte i Rochdale og tage toget derfra, var der lokale der fortalte os og det gjorde vi så, med det resultat at det tog 1 time at komme tilbage og det havde taget os 15 min. af komme derud tidligere, men vi kom da tilbage. Vi mødtes alle sammen igen på The Gray Horse, hvor de andre ventede på os og hvor Pat var på arbejde. Klokken var dog blevet ca. 23.30 og de skulle normalt lukke kl. 23.00. Pat kaldte Tøffe over sig til og fortalt ham hun desværre ikke måtte betjene os, da det var ulovligt sælge øl efter kl. 23, men hun sluttede dog af med at spørge ham hvor mange øl han skulle have, så hun tog kun fusen på ham og vi tog hul på den første af mange øl den aften. Senere på aften kom der et minerydderhold ind, hvor der var en dame med der var halvt amerikaner/dansker, så vi faldt i snak med hende og de ville gerne betale en tur til Libanon, hvor de lige havde ryddet en fodboldbane for landminer og ville have os til at spille en kamp mod de lokale for at bevise det var sikkert. God ide, men nej tak. Aftenen sluttede kl. 02.30 hvor vi trætte fandt vores senge på hotellet.

3. dag – Leicester – Stockport kampen.

Dagen startede med at vi overraskede Sule på hans værelse, da han havde fødselsdag.  Fimse havde medbragt champagne som vi delte og derudover var der diverse gaver til ham. Morgenmaden blev indtaget på vores stammorgensted ”Wetherspoons” hvor de fleste fik god engelskmorgenmad med øl til og en ekstra omgang fra Sule, som gav øl denne dag. Bagefter tjekket vi ud fra hotellet, da vi skulle overnatte i Leicester for natten. Vi tog direkte ned på Piccadilly togstation og købte billetter som viste sig at koste lidt mere end vi havde regnet med, men vi skulle jo af sted, så der var ingen vej udenom. Selve togturen tog ca. 2.30 timer, så vi købte godt med øl og chips til den lange tur. På turen kom vi igennem Stoke-On-trent, som vi skulle besøge dagen efter, så viste vi da hvor det lå. Vi skiftede tog i Birmingham og ankom til Leicester omkring kl. 15.45 og gik hen på vores hotel Ibis, som lå lige ved siden af togstationen, hvor Kelvin sad og ventede i hotelbaren på os. Vi fik en enkelt øl med ham før vi drog imod stadionet på gå ben denne gang, da Kelvin godt kunne lide at gå som vi fandt ud af. På vej der hen skulle vi lige have noget at spise, så vi fandt et godt Fish and chips sted, hvor aftensmaden blev indtaget. Da vi endelig ankom til stadionet skulle vi gennem den faste rutine med at købe souvenirs som var rigtig billigt denne gang, da Leicester skiftede sponsor næste år dvs. formanden var så rig, at de ikke behøvede en trøjesponsor, det må være dejligt at have sådanne en formand. I mellemtiden var det begyndt at regne voldsomt, men vi skulle jo lige på pub, da der var et stykke tid til kampen begyndte. Kelvin kendte et godt sted, så vi fulgte efter ham, men han glemte lige at sige hvor langt væk dette lå og hvad det var for et sted, så vi gik i regnvejret i ca. 15 min. før vi ankom til én heller anden klub i et boligkvarter som lå på anden etage og kun lukkede medlemmer ind, men de havde dog øl, så helt galt var det dog ikke, men det betyd vi kun kunne nå en øl inden vi skulle tilbage imod stadionet. Tilbage på stadionet igen fandt vi vores pladser på ”The Kop” bag det ene mål, hvor vi så Leicester – Stockport spille en kedelig 1-1 kamp. Stemningen var heller ikke den bedst, da folk kun sang ”Leicester, Leicester, Leicester, Leicester” og ”come on your blues” som det for det meste var os der sang sammen med nogen drenge der sad et par rækker foran os. Vi fik dog vores øl i halvlegen, hvor vi også talte med nogen af Kelvin’s venner. Efter kampen gik vi tilbage til vores hotel igen og da vi havde gået så meget efterhånden begyndte folk at have ondt i fødderne og var stadigvæk gennemblødte efter turen i regnvejret, så folk var ikke helt tilfredse og ikke klar på det store. Kelvin skulle dog hjem med det samme vi ankom til togstationen, så han efterlod os der, men hotellet lå jo lige ved siden, så det var ikke noget problem at finde hjem. Hjemme igen fik vi os et par omgange i baren inden vi fandt vores senge. Det var enden på den dag.

4. dag – Stoke – Bolton kampen.

Vi var oppe omkring kl. 10 hvorefter vi spiste morgenmad på hotellet. Derefter gik turen imod Manchester igen inden vi skulle ud og se Stoke. Vi købte vores øl i en toast butik til turen hjem, da der ikke var andre steder at købe øl på Leicester togstation, og hende vi købte af havde aldrig set nogen der købte så mange øl som os. Hjemme i Manchester skulle vi lige have noget at spise og fandt en ”Kentucky Fried Chicken” hvor Tøffe og Gary mente de var rigtig sultne og købt en spand med 16 stykker kylling og 6 pakker pomfritter og så lige 2 majs ved siden af og for resten ikke noget at drikke til. Det var dømt til at mislykkes og de nået da heller ikke at spise halvdelen. Resten blev taget med hjem til aftensmad, men blev dog aldrig spist. Vi skulle bo på dette samme hotel igen, så der var ingen problemer med at finde det. Vi nået lige at besøge The Gray Horse igen inden vi skulle med toget til Stoke-On-Trent og se hovedkampen på turen nemlig Stoke imod Bolton. Vi fik købt vores togbilletter og tog af sted og Fimse var spændt som et lille barn fordi nu skulle han endelig ud og se sit hold spille for første gang. Vi tog en taxa til stadionet og gik direkte i shoppen, hvor der ventede en stor skuffelse, da alle deres spillertrøjer var i størrelsen S eller XXXL, så vi havde ikke rigtig mulighed for at købe nogle trøjer. Meget skuffende at der ikke var bedre styr på det i en PL-klub. Da de første åbnede portene en time før kampstart stillede vi os udenfor og så Stoke spillerne ankomme til stadionet og Fimse fik taget billeder sammen med mange af dem heriblandt Thomas Sørensen. Da de endelige åbnede skyndte vi os indenfor, da det var rigtigt koldt den aften. Indenfor fik vi os et par øl til en afveksling og oddset, uden at der kom noget godt ud af det. Selve kampen var klart bedre end de 2 foregående og der var en rigtig god stemning. Kampen endt 2-0 til Stoke og med masser af chancer til begge hold. I godt humør efter kampen fandt vi en taxa til togstationen, med en chauffør der havde boet i Danmark, da vi skulle nå toget inden det sidste kørte. Da vi ankom, måtte vi løbe hen til toget, da det var lige ved at køre og vi skulle vente en halvtime inden det næste kom, så vi fik også noget motion på turen. Vel hjemme igen i Manchester gik 3 stykker på Burger King, mens resten gik ned i hotelbarer, for at få en godnat øl eller 2 og opdateringer fra dagens andre kampe. Vores bartender begyndte dog at lukke barer ned omkring os, men der skal mere end sådanne en ”lille” hentydning til for at få Dongklubben til at gå, så vi bestilte nogle flere øl ”we shall not be moved”. Til sidst måtte vi dog forlade baren, men først eller vi havde købt et par flaske øl vi kunne tage med op på værelset. Vi skulle jo lige sige farvel til Fimse (som dog var gået i seng på det tidspunkt), og Tøffe som skulle rejse hjem om morgenen kl. 10.15. Fik sagt farvel og gik i seng omkring kl. 01.00 og var glade for at det ikke var os der skulle tidligt op næste dag.

5. dag – Hjemrejse (Tøffe og Fimse.)

Da vi var begyndte at blive lidt trætte sove vi længe denne morgen og stod først op kl. 10.30. Vi var nu ”kun” 4 stykker tilbage i Manchester, da Tøffe og Fimse jo var taget tidligt af sted og heldigvis uden at vække os andre. Vi tog ned til stammorgenstedet og fik en god morgenmad. Bagefter tog vi ud til City Of Manchester Stadium pga. Sule lige skulle købe nogle flere souvenirs, så efter ca. 45 min. og 100£ fattigere var Sule endelig færdig med at handle souvenirs på denne her tur. I mellemtiden havde Gary fundet ud af at man kunne komme på en mini rundvisning på stadionet der ville tage ca. 20 min. i stedet for den fulde som ville tage 1 time, men først begyndte efter 2 timers ventetid. Vi tilmeldte os turen og som man jo kunne forvente var det kun os 4 der skulle med – de har jo ingen fans City… Vi så selve stadionet, spillertunnelen, omklædningsrummene og presseområdet, så fik de vigtigste ting med på de 20 min. og Sule var glad, da han endelig havde fået set City’s hjemmebane indefra. Bagefter fik vi et par pint i City baren hvorefter vi drog tilbage til centrum og The Gray Horse, den skulle jo også besøges. Mens vi sad og drak, spurgte bartenderen om vi ikke ville underskrive Pat’s afskedskort og selvfølgelig ville vi det. Imens vi skrev spurgte en af stamgæsterne hvorfor vi skulle skrive i det hvorefter svaret lød, at vi stod for 25% af omsætningen. Omkring 16 tiden begyndte vi at blive lidt sultne og besluttede os for at tage ned til Allan’s chicken og få noget kylling igen, igen. På vej hjem til hotellet købte vi nogen øl og guf vi kunne drikke og spise på værelset. Hjemme på hotellet igen var Sule og Lillelyn blevet trætte og mente de skulle have en powernap inden de var klar til at gå ud igen, så vi aftalte en times afslapning. Defjog og Gary benyttede dog muligheden for at besøge spa og pool området og vi aftalte at mødes kl. 18 igen. Var rigtig godt at ligge i det varme boblebassin og efterfølgende ind under den kolde bruser som bestod af ca. 21 dysser der sprøjtede koldt vand på en fra alle siden og efterfølgende i sauna. Efter dette herlige bad tog vi op på værelserne for at mødes med de andre. Lillelyn var klar, men Sule var ikke helt vågen og mente, at vi skulle mødes kl. 20 i stedet for. Vi vidste dog at vi aldrig ville komme videre, hvis vi først mødtes kl. 20, så vi fik sparket liv i Sule og kl. 19 var vi parate til at finde The Gray Horse. Nede på pubben igen kunne det rigtigt ses, at folk var brugte nu efter en hård uge. Defjog kunne ikke drikke mere efter 1 ½ øl og gik alene tilbage til hotellet, da han var træt og Lillelyn måtte give op efter 2 øl. Sule og Gary drak dog et par stykker mere, men da der ikke rigtig var nogen feststemning, aftalte vi at gå tilbage til hotellet og drikke de øl vi havde købt tidligere. Tilbage på hotellet lå Defjog og så TV og da der ikke rigtig var noget at se, gik folk i seng omkring kl. 22 den aften.

6. dag – Hjemrejse (Sule, Lillelyn, Defjog og Gary.)

Vi var allerede oppe kl. 9 denne sidste dag i Manchester, da vi var gået tidligt i seng dagen før og vi skulle være ude af hotellet kl. 10. Vi drak en flaske champagne, mens vi pakkede vores ting sammen og gik ned for at tjekke ud bagefter og fik vores bagage opbevaret på hotellet, da vi først skulle flyve kl. 19.15. Vi fik morgenmad det selvvanlige sted for sidste gang på denne her tur. Bagefter gik vi en tur i 1£ shoppen for at finde en sparegris til Pat, da vi havde aftalt at hun skulle have alle vores småmønter vi havde samlet sammen på turen, som en afskedsgave. Da vejret var godt denne dag besluttede vi os for at sætte os ned ved kanalen ved Rain Bar og få et par pints. Defjog ville dog ikke have noget (se dagbog fra sidste tur), det er desværre ikke første gang han har sagt det. Efter at have siddet der og nydt solen tog vi hen til The Gray Horse for at sige farvel og aflevere gaven til Pat. Bartenderen tog imod gaven og gemte den sammen med alle de andre hun skulle have d. 18/3 09, når hun gik på pension. Fik dog Defjog overtalt til at drikke igen til sidst, så vi kunne sige ordentlig farvel til Manchester. Efter det triste farvel med The Gray Horse tog vi en tur forbi Burger King og fik lidt at spise før vi hentede vores bagage på hotellet og tog en taxa imod lufthavnen. Vi var i god tid ude i lufthavnen, så gik lidt rundt og kiggede på butikker uden rigtig at købe noget. Flyet fly ca. 15 min. før tid, så det betyd vi var tilbage i København kl. ca. 21.30, hvor Gary tabte kuffert væddemålet og skylder en omgang. Sule skulle videre til ølfest, så han købte lige en flaske champagne og en Fernet Branca, som skulle drikkes senere…. Resten tog bare lige hjem, da vi havde fået nok druk på turen og det afsluttede endnu en god tur til Manchester.